keskiviikko 27. elokuuta 2014

Matka Riigaan; Day 1

Kävimme tädin ja vanhempien kanssa Riigassa lomailemassa. Lähtö oli aikaseen ja ajomatka Helsinkiin pitkä mutta pääsimme laivaan asti ilman eksymisiä.
Vähän matkaavana tietysti ensin lähdetään kannelle katsomaan laivan lähtöä. Tai siis odottamaan sitä hyvin pitkään.
Laivaselfie! (uskomatonta miten sitä haluaisikaan piilotella finnejä ja epätasaisuuksia vaikka kamerassa katsoessa tää ol hyvä kuva miusta...Ollaan kuitenkin ilman muokkauksia.)

Tässä reipas lomaseurueemme saapuu. (Hän joka ei halunnut naamaansa blogiin -uudestaan- saa toiveensa.)

Ompelin ennen matkaa testiferesin jota sitten testasin käytännössä matkalla. Kaula-aukko on muokattu ja jäi aiiiivan liian löysäksi, se pitää purkaa ja kursia uudestaan, vyötärö ei osu ihan kohilleen ja muutenkin on vähän ison oloinen, ja taitokset takana saisi olla tiheämmät eli helma levenisi. Tämä on suoraan Suuren Käsityölehden kaavoilla tehty joten tietää seuraavaan feresiin tehdä itselle mieluisat muokkaukset. Vyö on tehty koukkuamalla keltaista Hanko -lankaa. Juoma on colaa. Käsilaukku on iso. Kengät ovat käytännölliset ja jalassa on villasukat.

Saavuimme Tallinnaan, mutta olimme yötä laivalla jotta jaksaa seuraavana päivänä ajaa, jos meitä vastapäätä ei olisi ollut jotain idioottimaista riehuvaa synttäriporukkaa jotka esti kunnon yöunet.

Kävimme iltadrinkeillä pienessä baarissa laivalla ja minä kyselin alkoholittomia drinkkejä ja sain lasten drinkkimenun. Niissä oli valotikut! Sitten minulle näytettiin mitä aikuisten drinkkejä voidaan tehdä alkoholittomana ja ajattelin muuten ottaa mojiton mutta kun valotikku... Tekivät sitten minulle mojiton valotikulla ja pyörittelivät silmiään kun minä onnellisena leikin sillä. Ja tietenkin jatkoin hytissä. Kun valot sammutti (ja yritin työntää sitä tätini nenään) ja sitä vääntyili se oli ihan kuin irvikissan virnistys!

Seuraavana päivänä ajoimme ensin Pärnuun. Minä nukuin miltei koko matkan. Ja viisaana tiesin kertoa että Pärnu on kylpyläkaupunki ja taloista katsoo pyöreät ikkunat. (Ultra Bra -Pärnu)
Ei muuten löydetty pahemmin pyöreitä ikkunoita. Mutta nämä pitsitalot on niin upeita! Oli ikkunaluukkuja, puisia kaiverruksia, ihania pieniä yksityiskohtia... Ja me käveltiin vain pikainen kierros ja käytiin kahvilla. (Kahviloita on paljon, tuollakin uusi Kohvik)

Taidettiin me keretä kirkossakin piipahtamaan tai sitten kamera on sekoitellut kuvia mutta jossain vaiheessa tällaisessa paikassa käytiin. Pihalla oli kauniita ruusuja.

Sitten muutamien kommervenkkien kautta pääsimme hotellillemme ja mielenkiintoiseen autotalliin -kellariin. Josta piti sitten peruuttaa ulos vilkkaasti liikennöidylle kadulle parkissa olevien autojen välistä. Mutta ainakin auto oli turvassa. Sitten ryntäys hotellihuoneisiin. Minä ja täti nautimme kattoikkunasta, mutta äitillä oli TANKO! (kummallisia arkkitehtuurillisia ratkaisuja oli tehty, tuossakin tuollainen madallettu kolo jossa nojatuoli. Meilä oli n. tuolin levyinen kuja yhdelle ikkunalle ja sitten iso seinä välissä muuhun huoneeseen)

Hetken levähdettyä lähdimme vanhaan kaupunkiin. Ihanan puiston läpi. Tai no, viis puistosta, siellä oli yksi tyttö jolla oli uskomattoman suloinen koiranpentu! Ei varmaan ollut paljoa 8 viikkoa vanhempi. Mietin jo kehtaisiko syöksyä leikittämään mutta en sitten ilennä. Kuvasin vaan puustoa ja jokea niin. Olin uskollinen omille karvaturreilleni kotona. (Ihan kuin ne mitään tajuaisivat jos muiden koirien kanssa lomalla leikkii)
Kuljimme myös (olikohan Venäläisen) teatterin ohi jossa oli parrakkaita miehiä jotka heti kiskoi marmoripeitettä päälleen kun yritti kuvata. Pahasti vielä katsoivat päälle.

Tästä tulee jostain syystä Kekkonen mieleen vaikkei ole edes yhtään näkönen. Yritin katsoa mitä se noin intensiivisesti tuijotti mutta likanen katu siinä vain oli. Ehkä vanha herra näkee jotain mitä minä en näe. En muista minkä talon edestä tämä oli mutta siellä oli poliisi.

Nää oli massiivisia nää lyhtypylväät kirkon edessä. Huom. Täti ei sitten keikistellyt.

Kirkon edessä oli hullun graffitimummon työ liikennemerkin päällä. Sitten oli kuja jossa se oli riehunut lisää... Pakkohan sinne oli mennä kurkkimaan! Lankakauppa <3

Koristehirvi (pahvia)

Siis näin sitä lankaa tehdään!

Kauniita taloja, kujia, kirkkoja ja nurkkia.

Käytiin syömässä tällaisessa paikassa. Tämä oli oikeastaan suuri terassi joka oli jaoteltu eri osioihin. Me olimme punaisessa teltassa lähinnä katua, sitten oli alempana pikkupöytiä ja soittaja, sen takana oli kauniilla kankailla päällystettyjä nojatuoleja ja sohvia ja esiintymislava joka oli koristeltu hauskasti. Mukava paikka ja hyvä ruoka. Kokeilimme tietenkin paikallisia herkkuja; sikaa ja kalaa.

Kulkukissa.

Sit kävimme vielä kahvilla ja hieman kiertelemässä vanhaa kaupunkia ja palasimme puiston läpi takaisin hotellille. Ei tarvinnut pitkän päivän päätteeksi unta odotella.

1. Ihanannäköisiä kuvia ja hauskat tekstit!!

2. Kiitos. Harmittaa vaan ettei tuota matkapäiväkirjaa kerennyt piirtelemään hirveästi ja ajanpuutteen takia jäi sen kirjottaminenkin kesken. Olisi ollut hauska noita piirreltyjä kuvia lisätä sekaan seuraaviinkin.